Filtering by: ópera

BLOWN OFF COURSE (DESVIO DE RUMO) • ÓPERA DE PEDRO REBELO
Jan
12
to Jan 14

BLOWN OFF COURSE (DESVIO DE RUMO) • ÓPERA DE PEDRO REBELO

ESGOTADO Lotação reduzida 30 pessoas por récita

Uma opera de Pedro Rebelo
Libretto de Glenn Patterson

HANA Camila Mandillo soprano
VALENTIM André Henriques barítono
WIND/VENTO Miguel Azguime narrador
CHEF Vicente Viriato cozinheiro

Sond’Ar-te Electric Ensemble

Kiku Day shakuhachi convidada especial
Sílvia Cancela flauta
Nuno Pinto clarinete
Vítor Vieira violino
Luís André Ferreira violoncelo
Francisco Cabrita piano
João DIas percussão

TEXTO de SARA MAIA

FOLHA DE SALA


Blown Off Course / Desvio de Rumo explora as relações entre Portugal e o Japão através da língua, da música e da comida. Desde que os portugueses chegaram ao Japão no século XVI, sendo os primeiros europeus a encontrar a rica e fascinante cultura Japonesa, iniciaram-se múltiplos intercâmbios que se mantêm até aos dias de hoje.

Esta ópera põe em música e em cena encontros do acaso entre Hanna, uma mulher japonesa e Valentim, um português, simultaneamente no século XVI e nos dias de hoje. Estes encontros são o resultado de um barco (século XVI) e de um avião (hoje) desviados do seu curso pela força do Vento (o narrador). Separadas por seis séculos, estas interações desenvolvem-se em relações como a partilha de sons, através de palavras e de tradições gastronómicas. O Vento é uma presença que proporciona simultaneamente encontros casuais à primeira vista e ações orquestradas.
Musicalmente, a obra faz referências a tradições Japonesas como o teatro Kabuki, o Gagaku e o Shakuhachi (flauta Zen), às quais se juntam tradições Portuguesas do século XVI e XVII.

A ópera tem como elenco soprano, barítono, narrador, flauta, clarinet, violino, violoncelo, piano, percussão, shakuhachi, electrónica e video dois canais e um Chef.

Encomendada pela Miso Music Portugal com o apoio da Queen's University Belfast

Pedro Rebelo nasceu em Viseu e é professor catedrático de 'Sonic Arts" na School of Arts, English and Languages e diretor do SARC: Centre for Interdisciplinary Research in Sound and Music na Queen's University Belfast
Glenn Patterson nasceu em Belfast e é professor catedrático de 'Creative Writing' a School of Arts, English and Languages e diretor do Seamus Heaney Centre na Queen's University Belfast.

______________________________________

Blown Off Course explores relationships between Portugal and Japan through language, music and food. Since the Portuguese arrived in Japan in the 16th Century, as the first Europeans to encounter Japan’s rich and fascinating culture, multiple exchanges began and continue to this day.

This chamber opera recounts the chance meeting of Hanna, a Japanese woman and Valentim, a Portuguese man, in both the 16th Century and today. These encounters are a result of a ship (16th Century) and a plane (today) blown off course by the force of the wind (the narrator). Six centuries apart, these interactions develop relationships through the exchange of sounds, words and food traditions. The wind is a presence prompting seemingly chance events and orchestrated action. Musically, the work feeds from Japanese musical traditions such as Kabuki theatre, Gagaku and Zen Shakuhachi flute music, coming together with Portuguese sources from the 16th and 17th Century.

The opera is scored for Soprano, Baritone, Narrator, Flute, Clarinet, Violin, Cello, Piano, Percussion, Shakuhachi, Electronics, 2 Channel Video and a chef. Commissioned by Music Music Portugal, with the support from Queen's University Belfast

Pedro Rebelo was born in Viseu, Portugal and is Professor of Sonic Arts in the School of Arts, English and Languages and Director of SARC: Centre for Interdisciplinary Research in Sound and Music at Queen's University Belfast.
Glenn Patterson was born in Belfast and is currently a Professor of Creative Writing in the School of Arts, English and Languages and Director of the Seamus Heaney Centre at Queen's University Belfast.


View Event →
ópera   A LAUGH TO CRY DE Miguel Azguime
Apr
7
to Apr 9

ópera A LAUGH TO CRY DE Miguel Azguime

7, 8, 9 de Abril | 19h30
10 de Abril | 17h30


Sábado dia 9 às 17h30 Conversa com Miguel Azguime “ a música transforma o nosso tempo” em torno da ópera A Laugh To Cry

Pedro Neves direcção
Camila Mandillo soprano
Andrea Conangla soprano
André Henriques baixo barítono
Miguel Azguime recitante
Jade Mandillo recitante

Sond’Ar-te Electric Ensemble

Sílvia Cancela flauta
Nuno Pinto clarinete
Vítor Vieira violino
Jorge Alves viola
Luís André Ferreira violoncelo
Francisco Cabrita piano
João DIas percussão

Miguel Azguime libreto, música
Paula Azguime encenação
Andre Bartetzki live electronics, direcção tecnológica
Perseu Mandillo VFX & 3D, fotografia 
Margarida Moreira luz
Miso Studio técnica

A Laugh to Cry is a metaphysical theatre embodying eternal archetypes with music and multilingual libretto by Miguel Azguime.  
Reflecting on the devastation of the Earth, on the barbarism of war, on the destruction of Nature, on the hegemonic power of the “market” and the consequent annihilation of cultures, on the loss of civilisational memory, he speculates and confronts us with the possible collapse of humanity but also with its eventual rebirth.

A Laugh to Cry” pursues Miguel Azguime’s goal, as a composer, poet and performer, to grasp an ideal balance between language and music, to merge the language’s semantic and metaphorical components with its sonic values, in order to achieve his concept of “speech as music and music as speech”. “A Laugh to Cry” extends Miguel Azguime’s research on voice analysis, re-synthesis and processing, aiming at creating a dynamic continuum between timbre, harmony, rhythm and voice spectra.

A Laugh to Cry é uma Encomenda do Warsaw Autumn Festival e Ernst von Siemens Music Foundation.

 
 
View Event →